Tuesday, 1 December 2015

Duabelas

Bismillahirahmanirahim
Demi Masa! (1)
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian (2) 
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.(3)
 [ Surah Al-'Asr  ayat 1-3]



Disember,
Sekali lagi disember datang,
sinonim dengan hujan,
dingin bayunya.
Bulan terakhir tahun ini muncul kembali,
Cuma mengharap segala urusan dipermudah
Cuma mengharap senyum itu mekar selalu.


Muhasabah sejenak,
umur bakal bertambah,
apakah amal seiring?

Dulu selalu takut,
Bila disember tiba,
Selalu sedih ,
Tapi kesedihan yang bawa
kita dekat pada Yang Esa tak salahkan.

Sahabat cakap,
Disember tu bukan ada sedih je,
InsyaAllah hikmah takdir Allah.
Akan buat kita senyum dan syukur.

Dan
Kesimpulannya , selama mana kita positif dengan apa yang terjadi 
insyaAllah kita akan bahagia.
Yang penting Allah, Rasul dan ibubapa selalu dalam ingatan.
 Semoga semuanya dipermudah.


Disember,
Yang lepas tu pengajaran,
Yang sedang berlaku itu kenyataan
Yang akan datang tu impian.

46 comments:

  1. Tersentuh dengan kata-kata puisi ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahu, Allah saja yang biasa menyentuh hatu hambaNya, mungkin ni perantaraan nya

      Delete
  2. Salam kenal... Salam singgah... Salam disember... He He He..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal, salam disember, terima kasih SS , sudi singgah blog ni.

      Delete
    2. SS dah mendarat di sini. Meh SS, masuk meh! Kita minum kopi sama2 :)

      Delete
  3. Apa pun situasinya,,bagaimanapun sejarah dulu...kita tetap perlu terus ke hadapan...mara dengan tabah..melangkah dengan redha...sentiasa...moga setiap kebaikkan itu menghampiri kita...amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak, betul sangat. Masa lalu itu bukan pengakhiran kita kan . Aamiin

      Delete
  4. In Shaa Allah Yana, semoga disember kali ini membawa seribu harapan yang baik .

    ReplyDelete
  5. disember penuh orang kawin...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan kak yan, tapi area area rumah saya dah tak da, sebab sekarang kan hujan macam leceh sikit nak buat kenduri ni

      Delete
    2. Bulan disember dapo tak berasap... Tak payah masak... He He He..

      Delete
    3. masak jugak , hujan hujan asyik duk dapo je

      Delete
    4. Weekdays kena masaklah,...orang kenduri hujung minggu je :)

      Delete
    5. hahah, kan betul tu kalau kenduri memang satu hari tu makan jeeeee. sampai tak terpergi

      Delete
  6. Tahniah ye menang segmen sabun ephyra tu =)

    ReplyDelete
  7. Selamat menempuh Disember, Yana :)

    ReplyDelete
  8. sentiasa perbaiki diri dari sehari ke sehari..

    ReplyDelete
  9. nice sharing. tersentuh bila bnr bnr mnghayati bait baitnya

    ppsstt: saya dh trima details. pa pe nnti ciksu feedback ye. sbb msh di kg ..trima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah , semuanya Allah yang gerakkan kan]k, yana tulis je apa yang terlintas

      Delete
  10. Disember dipenuhi dengan pelbagai memori dan pengajaran. Moga kali ni merupakan Disember yg terbaik dr sbelum2 ni. In shaa Allah. :)

    ReplyDelete
  11. selalu muhasabah diri dan perbaiki kelemahan.. masuk disember bermakna umur kak aiza bertambah juga la sebab kak aiza lahir bulan 12..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, yana pun sama kak aiza, kan kita satu geng! ^^

      Delete
  12. pejam celik pejam celik daaa disember

    ReplyDelete
  13. selamat menempuh december yana . semoga selalu berada dalam rahmat Allah dan segala urusan dipermudah :)

    ReplyDelete
  14. Salam singgah sini dik...salam disember juga dik..semoga kiya berada dalam lindungan Allah untuk sentiasa memperbaiki segala kelemahan kita....Akak tersentuh dengan bibit² ayat yang adik kongsikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam , Alhamdulillah semua milik Allah dan Allah jua yang menyentuh. Hadza min fadlik rabbi. Aamiin

      Delete
  15. Disember musim tengkujuh sis...hehehe... apa pun disember semoga hidup kita diteruskan dengan amal yg bertambah....

    ReplyDelete
  16. Disember ..cuti , Yesssss!!! . Moga Disember kali ni lebih bermakna dari sebelum-belumnya...

    ReplyDelete
  17. Kenapa disember....
    Inilah hadiah Allah...
    Tapi yang best...orang semua cuti...cik akak duduk ofis...sentap

    ReplyDelete
  18. cepat masa berlalu sikit hari lagi menjengah tahun baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat cepat berlalu pejam celik pejam celik dah masuk bulan baru, pastu tahun baru

      Delete
  19. SS suka surah asr ni... Kerana surah inilah terbinanya menara tabung haji di ampang tu...

    ReplyDelete