Cukuplah Jadi Peringatan

By The KehalusanKelembutan - 23:50:00


Bismillahirahmanirahim.

kehalusankelembutan:

Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.
Ali Imran 185


“Andailah saya pergi dulu”
"..Bila sebut je pasal mati, semua cakap janganlah cakap macam tu , janganlah merepek.."
Tapi hakikatnya..
Kita. Kita akan mati jugak. Time sihat ke, time sakit ke, time gembira time nangis. Allah nak ambik kita kejap je sayang.
Get ready.
Moga Allah redha.





kehalusankelembutan:

Mana satu kita?
Muhasabah diri.

Saban hari , hati ini diketuk dengan berita kematian, lalu bertanya aku pada diri, bersediakah aku? Allahu.[Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati] Ali Imran 3:185[Katakanlah, Sesungguhnya kematian yang kamu lari dari padanya, ia pasti menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan pada Allah, yang mengetahui ghaib dan nyata, lalu diberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan] Al Jumu’ah 62:8 [dan Allah tidak akan menundakan kematian seseorang apabila waktu kematiannya telah datang] Al Munafiqun 63:11 Allahu 
Moga Allah redha. Allah Allah.


Mana satu kita?
Muhasabah diri.
Saban hari , hati ini diketuk dengan berita kematian, lalu bertanya aku pada diri, bersediakah aku? Allahu.



[Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati] Ali Imran 3:185



[Katakanlah, Sesungguhnya kematian yang kamu lari dari padanya, ia pasti menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan pada Allah, yang mengetahui ghaib dan nyata, lalu diberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan] Al Jumu’ah 62:8 

[dan Allah tidak akan menundakan kematian seseorang apabila waktu kematiannya telah datang] Al Munafiqun 63:11 

Allahu 

Moga Allah redha. Allah Allah.
\
kehalusankelembutan:

Dengar berita kematian pun cukup menggetar jiwa.
Terkenang dosa yang melambung tinggi.
Mati itu pasti.
mengingati kematian bukan bermusim
:(

Dengar berita kematian pun cukup menggetar jiwa.
Terkenang dosa yang melambung tinggi.
Mati itu pasti.
mengingati kematian bukan bermusim
:(



Nabi suruh ingat mati bukan takut mati .
Take note ;)
Moga Allah redha


kehalusankelembutan:

‘Bertunang’,dan tarikh ‘nikah’nya masih rahsia.“Setiap yang berjiwa, pasti akan merasakan mati.”[Ali Imran 3:185]-Salah satu cara berkesan untuk mentarbiah merawat hati (:

Selalu cakap pasal mati,
bukan nak takutkan orang.

Tapi ingat kan diri,

Mati tu bila-bila je.

Moga Allah redha.



(coretan diatas adalah sebahagian coretan yang saya
 tulis tahun lepas ditumblr, setiap kali ada kematian setiap kali tu hati diketuk)

***

[Saban hari berita itu datang, dari muda sampai tua. Tapi bagaimana kita menaerima dan mengambil berita sebagai satu ibrah dalam hidup kita]

Orang yang paling bijak ialah mereka yg ingat mati dan bersedia untuk mati- MAksud hadis. 



إنا لله وإنا إليه ﺭﺍﺟﻌﻮﻥ



اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ


وَنَقِّهِ مِنْ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنْ الدَّنَسِ

وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ

وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ أَوْ مِنْ عَذَابِ النَّارِ.

Ya Allah, berikanlah ampunan kepadanya, sayangilah dia, maafkan dan ampunilah dia, muliakan tempatnya, luaskan tempat masuknya, serta mandikanlah dia dengan air, salju dan embun; bersihkanlah dia dari kesalahan-kesalahan sebagaimana baju putih dibersihkan dari kotoran; berikanlah dia pengganti tempat tinggal yang lebih baik dari tempat tinggalnya, keluarga yang lebih baik daripada keluarganya, dan pasangan yang lebih baik daripada pasangannya; masukkanlah dia ke syurga serta lindungilah dia dari azab kubur (atau azab neraka



**cukuplah kematian menjadi pengajaran buatmu**



  • Share:

You Might Also Like

31 comments

  1. orang yang bijakadalah org yg sentiasa mengingati mati

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. bersediakah kita?
      byk kah amalan kita?

      Delete
    2. persoalan yang diri sendir je ada jawapan :(
      dan perlu kita tanya dalam hati kita hari hari

      Delete
  3. sesungguhnya jarak kita hanya kematian.
    Al-fatihah

    ReplyDelete
  4. Benda yang paling dekat dgn kita adalah Mati.
    Bersediakah kita? Hanya diri sendiri mampu menjawabnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena selalu tanya diri, sebab macam tu baru kita akan ingat yang kita ni tak sedia lagi :(

      Delete
  5. Ma Sha Allah..betul...kematian itu rahsia Allah..bersediakah kita..subhanAllah..bila mendenfar perkhabaran kematian..jujur hati dipagut rasa2 sebak..adakah esok giliran diri sendiri..Allahu..Allahu..Allahu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allahu , benar lah kematian peringatan terbaik.

      Delete
  6. sejak kebelakangan insan baik2 dah pergi terfikir sgt diri sendiri ni byk dosa.... amal pun lum cukup.... tp slu hal kematian ni menjengah di minda....

    ReplyDelete
  7. Semua orang... Perjalanannya... Akan terhenti...

    ReplyDelete
  8. Mati itu pasti, Janji yang akan tiba bila sampai detik dan waktunya :)

    ReplyDelete
  9. Mati itu pasti.. selalu bermuhasabah diri dan berusaha memperbaiki kelemahan diri, insyaAllah..

    ReplyDelete
  10. moga Allah ambil kita disaat Dia paling redha akan kita

    ReplyDelete
  11. betul tu...bila ingat mati bermakna hati kita masih ada cahaya...

    ReplyDelete
  12. Kematian itu adalah sesuatu yg paling dekat dan paling hampir dengan kita,...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye kak betul kadang kita ni terlalui lalai :(

      Delete