Usia baru selangkah hampir kepada kematian. 1712

By The KehalusanKelembutan - 12:00:00

Bismillahirahmnirahim,


Cahaya Kehalusan kelembutan, ya nama blog ni, bukan saja-saja yana letak itu makna disebalik nama Nurliyana. Tapi yana ni tak selembut dan tak sehalus nama yang diberi tapi orang panggil kita tu kan doakan. Sebenarnya andai kamu semua kenal yana luar daripada blog or dunia maya ni , korang mesti tak expect yana yang tulis semua ni kat blog sebab kat blog yana rasa yana lebih matang lebih dewasa. Kat luar dari ini , yana macam budak-budak , gila-gila but still jaga la apa yang patut dijagakan. Dalam dunia blog ni yana ada guna nama yana, aku , saya bergantung pada entry tu.
Kalau yana sendiri baca balik apa yang yana tulis, duduk sorang dan fikir, Nampak tak  bezanya, kadang senyum sendiri, disisi ini matang disisi sana keanak-anakan.  2 dekad hidup kat bumi Allah ni, lama dah tu rasa macam dekatnya dengan mati, dan sekarang yana menyusun ceritera yang Allah tuliskan untuk yana, agar yana lebih positive lebih yakin dengan jalan yang yana pilih. Jujur yana cakap , kadang-kadang susah nak terima apa yang suratkan , namun yana mendidik hati ini untuk yakin dengan segalaNYa yang Allah rancang.

Satu lagi, yana perasan satu, setiap yang terjadi ni kadang atas permintaan yana sendiri, so yana tak salah kan orang lain, cepat je Allah bagi signal, Nampak tak even kita tak minta once benda tu terlintas dihati Allah tahu. Mungkin itu satu kurniaan Allah pada yana. Dalam menyusun puzzle kehidupan ni, kita akan tersedar sendiri, setiap peristiwa ada ajar kita something, dan ujian Allah tu akan bawa kita lebih untuk mendekatiNYa. Ya itu yang yana rasalah. Macam ni lah simple. If yana keliru yana selalu bagitahu DIA, dan DIA bagi signal dan yana cari jawapan tu dengan signalNYA.

Yana takkan salahkan Allah takkan salahkan takdir  mahupun orang sekeliling sebab Allah pilih yana, Allah pilih untuk yana terus teguh dengan prinsip ini, walaupun sejujurnya  perit pedih , tapi bila hati dah cakap hidup ini sementara dan ujian, kehidupan , kesakitan kelukaan segalanya akan jadi semntara. So maka hati ini terus kuat untuk melangkah.

Langkah disusun, berlari menuju ilahi, yana tahu jatuh tu pasti la, tersepak batu tersungkur jugak, tapi cepat-cepat ambik antiseptic atau penawar abadi Al-Quran , rawat luka tu dan terus perjalanan. Kalu kita berjalan , lama-lama penat jugak, tapi perjalanan lagi penat sebab ia diselang selikan dengan ujian, yelah nak masuk syurga taklah susah tapi tak mudah juga. Cuma sabar dan terus bertahan.

Tika mujahadah ini mula rapuh, tika hati ini mula ada ruang-ruang kosong cepatlah pergi cari DIA. InsyaAllah dia pemilik segala kekuatan dia akan bagi kekuatan dan kita pohonlah jangan sombing, kita ni kerdil sangat. Yana letakkan prinsip, syarat sebab yana tahu yana tak kuat. Yana tahu benda sangat menguji, ingat yana ini kayu, ada hati jugak tapi tak salah biar hati sakit tak salah biar jiwa berkorbankan untuk pelihara apa yang patut terpelihara.

Yana tak sebaik muslimah lain tapi Allah cakap DIA takkan ubah kita lagi kita taknak berubah, and you should make a change! Yes sekarang yana sedar bila jauh even sesaat lalai DIA terus uji, DIA terus detik kan satu rasa. It make me feel more special  daripada dapat perhatian awak. Bukan yana nak riak, tapi apa yang buat kita rasa lebih istimewa daripada kita tahu yang Allah sangat peduli sangat sayang  dan sangat ambil berat hingga taknak kita  jauh langsung dari DIA.
Jadi itu buat yana kukuh, Kukuh menanti dalam setiap perancangan. Manusia akan datang dan pergi dan setiap dari mereka akan meninggalkan satu kesan pengajaran dalam diri kita yang akan bentuk kita jadi insan yang lebih baik mungkin. So tak yah nak benci, tak yah nak rosak hati dengan dendam. Mungkin kita nak orang mengerti, tapi mungkin Allah uji, tiada yang memahami agar kita sedar Allah tu faham kita lebih dari sesiapa pun.

Nekad… teruskan perjuangan ini, Teruskan hidup ni, pandang depan ujian masih menanti, mungkin lebih mencabar, mungkin lebih merobek hati tapi Iman kena jitu, nak jitu dekati DIA InsyaAllah. Yana sedang cuba dan terus cuba. Satu je yana minta doakan yana dunia akhirat .Nanti kita jumpa kat syurga tau .^_^
Banyak sangat air mata yang keluar ,  tapi tak semua faham erti setiap titis air mata yang jatuh, hanya Allah je tahu cerita disebalik air mata yang mengalir. Dalam setiap titis air mata itu ada bicara yang berbeza. Tapi cukup hanya Allah tahu kenapa . 17/12, terima kasih , syukur nafas masih ada namun mati semakin hampir.


dan sesungguhnya Kami benar-benar  akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar antara kamu dan akan Kami uji perihal kamu.
[surah muhammad ayat 31]


|terbaca ayat kat beberapa hari lepas. Allah ni selalu bagi aku petunjuk kala aku lemah. sebeb aku tak kisah walau diuji bertalu|

  • Share:

You Might Also Like

3 comments