TSUNDOKU

By THE KEHALUSAN KELEMBUTAN - 10:50:00

Bismillahirahmanirahim,

Alhamdulillah dah masuk bulan kedua bagi 2019, jadi macam mana 2019 kalian. Saya Januari lepas banyak fight dengan diri sendiri plus musim sekarang kesihatan tak menentu. Alhamdulillah evertyhing getting better. Terima kasih mana yang sudi singgah drop komen lagi. Alhamdulillah Alhamdulillah saya kembali. 

Okey back to topic, Tsundoku? Apakah maksud tsundoku? Saya pun baru tahu. Ia sejenis penyakit, hehehe eh taklah sejenis tabiatlah orang cakapkan. Tabiat beli buku banyak banyak longgokkan tak baca. Hah siapa kat sini macam tu baik ngaku? 

Saya sejenis manusia yang memang beli buku yang saya memang excited nak baca, yang memang nak saya miliki jadinya saya jadi tak sabar nak khatamkan semua, so tsundoku ni jarang sangat lah berlalku pada saya. Tengok bawah ni untuk lagi faham okey.


Siapa macam ni ? Baik mengaku hehehe.








Berikut cara cara nak mengatasi sindrom Tsundoku ni.




Ofcourselah kena start baca kan , dah beli banyak banyak rugi lah tak baca. Selagi kita tak sart baca selagi tu lah lambakan buku tu takkan habis . Nanti buku lain keluar nak beli lagi . Bila nak habis daaa.


Hah ini ramai yang buat sumbang ke, buat preloved ke . As long as ada manfaat buat penerima , At least buku tu ada guna nya. Yang pentung mengalir pahala kita dengan ilmu yang bermanfaat tu. 


Yang ni saya biasa buat, buku buku yang bakal dibaca akan letak atas meja. Lain lain dekat rak. Seronok tengok tersusun dan kita tahu next  nak baca buku apa kan.


Seronok dapat share tips ni , untuk diri sendiri lah terutamanya, ilmu yang ada perlu dimanaatkan dan disebarkan bagi semua tahu, moga megalir pahala. Terima kasih untuk Imanshoppe umtuk tips tips tentang buku, berguna sangat. Korang boleh follow imanshoppe kat instagram, bukan jual buku saja, tapi datang sekali dengan tips yang bermanfaat, plus kak iman dan team yang baik sangat .

okeylah sampai jumpa :)

  • Share:

You Might Also Like

11 comments

  1. beli dulu banyak-banyak..dah banyak baru baca..hehe..kak PC beli satu dua..baca..kalau beli banyak risau nanti takut lupa mandi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada je yang macam tu nak nak masa sale macam PBAKL tu kan, sapa taknak grab buku time murahkan hehehe :)

      Delete
  2. Oh ada juga tabiat yg mcm ni ya. Yea selalu kalau mmg rasa2 xkan baca mmg xbeli. Haha. Tp kdg2 beli mmg nk baca cuma kesuntukan masa nak baca so lupa yg buku tu ada. Eh boleh pulak hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, kan bila dah terbeli banyak tu memang kadang lupa buku mana dah buku mana belum, biasanya time sale buku lah orang borong banyak banyak

      Delete
  3. Angah la tu, ada buku yang dibeli 7-8 tahun lalu...haram tak berbaca...

    ReplyDelete
  4. Akak tergolong kategori tsundoku huhuhu
    Yana nak datang baca buku akak tak? Meh sini.
    Rasanya tahun ni memang nak sort buku dan hadiahkan pada penggemar buku :)

    ReplyDelete
  5. aiyoo ada eyh gitu.. akak memang x gemar membaca. baca juga tapi selected materials tp kalo buku memang jarang unless nak buat reference untuk anak2 murid. hihi..

    ReplyDelete
  6. Waa...dpt belajar perkataan baru - Tsundoku! Sedap bunyinya. Dulu akak mmg ada penyakit Tsundoku ni. Dalam setahun entah brp ribu habis beli buku - tapi yg terbaca tak sampai separuh. Skrg dah insaf, hihihi. Beli benda lain pulak! :D

    ReplyDelete
  7. Bab membaca ni boleh tergendala semua rutin dekat rumah.. hehehe..

    ReplyDelete
  8. Saya lah tu.. Beli tapi belum berbaca lagi.. Dah mula susut, tambah balik.. hehehe..

    ReplyDelete
  9. sy ada tabiat tsundoku nie.. banyak beli buku tp nak baca tu tak tahu bila.. huhu T-T

    ReplyDelete