KESIMPULANNYA

By THE KEHALUSAN KELEMBUTAN - 21:55:00

Assalamualaikum..
Bismillahirahmanirahim.


Alhamdulillah, sekali lagi dengan izinNya, saya menulis lagi dekat sini. Tinggal lagi beberapa hari saja lagi, 2017 bakal menjelma. Okey tahu dah ayat klise. Okey kembali kepada point sebenar, kalau readers perasan awal 2016 hari tu, saya ada update pasal bagaimana rindunya saya nak kembali bekerja selepas bercuti dan lepas tu saya privatekan post tu. Ini nak cerita apa sebenarnya jadi. Anggap lah post ni sebagai konklusi untuk tahun ni.

 Maha Suci Allah, bila saya pergi kerja hari mula mula sekolah tu saya dapat tahu yang khidmat saya tidak lagi diperlukan. Perasaan? Tak tahulah. Okey sebenarnya saya tak tahu keadaan saya ni nak dikategorikan dibuang tidak berhenti pun tidak, jadi kita buat kesimpulan tiada rezeki saya disana.
Disebalik duka tu, Allah permudahkan urusan saya yang lain. Saya sedih, saya cuba pujuk hati, takpe rezeki Allah luas, Allah nak uji dan mungkin juga Allah nak jauhkan kita dari sesuatulah kan. Alhamdulillah saya  dapat move on dari situasi tu walaupun saya tak bekerja lagi masa tu.


--Januari 2016,

--Antara urusan yang Allah permudahkan ialah urusan lesen. Ini pun satu cerita yang terpedam lama, nak cerita tapi bila rajin tu melebihi segalanya inilah jadinya. Sebenarnya saya ambil lesen hujung tahun 2015, Jadinya saya pun JPJ test tu, Januari 2016. Haaa. Nak boleh dapat lesen tu menangis tau tak. Tapi semangat ayah mak dan sahabat selalu berjaya pujuk saya untuk teruskan. Lepas 3 kali baru lepas tau dak. Tapi bila fikir balik manis tu ada. Dalam proses nak dapat sekeping lesen tu, Allah banyak ajar saya SABAR dan POSITIF. Tambahan masa test tu Terengganu hujan lebat .


--Februari 2016,

--Nak kata Allah sayangnya pada saya dan keluarga, kami sekeluarga diuji lagi. Satu malam, kami pergi hantar adik saya yang belajar ke Universiti yang letaknya 30 minit dari rumah gitulah. Dan malam tu Nampak biasa, hujan. Perjalanan balik tu hujan lebat balik, takdir Allah wiper kereta tak berfungsi. Jawabnya tak Nampak apalahkan. Ayah berhenti kat tepi jalan. Bila reda sikit Ayah bawak slow slow. Dah Allah kata jadi jadi juga. Kami accident malam tu. Sedih tu lebih lah. Nak nangis pulak tulis . apapun Alhamdulillah kami tak cedera teruk pun. Cuma sakit sikit gitulah.  Kesian tengok ayah masa tu, of couse nak baiki kereta, nak cover kereta orang lagi.  Kat sini saya belajar tabah sabar.


--Mac, April, Mei 2016 : Okey masa ni duk ulang alik perlis urus pasal  konvo. Ada kisahnya jugakkan. Dan masih tidak bekerja.


--Jun 2016,

--Masa ni nak masuk bulan puasa kan, seminggu sebelum tu saya balik kampung, masa kat kampung seorang makcik ni tanya nak kerja tak kerja biasa saja. Dekat dengan rumah. Lepas fikir konon konon, saya terima. Alhamdulillah rezeki ramadhan dan berkat percaya dan bersangka baik dengan Allah. Selang seminggu, Sepupu saya offer kerja kat Sekolah dia. Fikir lagi. Alhamdulillah semuanya dipermudah saya pun kerja lah dekat sekolah yang sepupu saya kerja sampai sekarang. Gaji tak delah besar dan idaman setiap fresh grad, tapi saya selalu ambil ibrah disetiap tempat yang Allah letakkan saya. Gaji tak besar, tapi rezeki tak pernah putus. Ada je hadiah dari Allah. Alhamdulillah. Saya selalu percaya dimana pun kita , kalau kita ni SANGKA BAIK dengan Allah, Allah lagi akan baik dengan kita percayalah.  Saya selalu bisik ,tak kisahlah kerja apapun  janji halal, boleh kasi makayah , boleh belanja adik adik, boleh simpan sikit okeylah tu kan. Yang penting syukur.


Kemana saya hilang, lama dari blog. Kejap ada kejap hilang, saya tak tahu apa saya buat sampai nak buka blog tak sempat, bila lama tak buka jadi biasa pulak tak mengadap. Balik kerja, penat tak penat kalau pergi surau tu masa ustaz bagi kuliah tertidur la jugak, hehehe. Sebelum tidur pegang buku nak baca konon , baca satu muka tidur dengan buku-buku. 


Bulan ni saya cuti tapi still  selang seli cuti dan kerja. Bulan ni banyak main kat dapur, duk buat ujikaji resepi yang dikongsi kat facebook tu. Berlambak masa je tak ada nak buat. InsyaAllah. Maaf okey.  Itu serba sedikit dari saya untuk tahun 2016, tahun depan tak tahu apalagi perancangan Allah buat saya dan keluarga, doa yang baik baik okey. Disember pun dah nak balik, akan rindu tahun depan panjang umur insyaAllah jumpa lagi tau cik disember.


2016

  • Share:

You Might Also Like

15 comments

  1. Tabahnya sis.. :')
    Sangka yg baik2 kat Allah, Allah akan bagi yg baik2 buat kita. Kena yakin selalu! Kan? ;)

    ReplyDelete
  2. selamat tahun baru 2017.. :)
    terima kasih sebab rajin singgah dan komen blog MF...

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat tahun baru kak :)
      terima kasih jugak singgah ^^

      Delete
  3. alahai yana...kesiannya baca cerita kamu ni
    teringat diri sendiri plak
    akak dulu pun merasa cam ko rasa
    lapan tahun kerja, kena tendang sebab keadaan ekonomi
    lama juga tak bekerja, tapi rezeki tuhan, Alhamdulillah
    dapat tempat yang aka rasa lagi elok dari dulu
    percaya pada rezeki allah ye dik
    insya allah, akan dipermudahkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe, betul kak kuncinya percaya pada Allah smeuanya mudah untuk kita lalui

      Delete
  4. salam tahun baru 2017 sis... semoga 2017 memberi cahaya yang terang buat yana dan keluarga... dan dipandukan hidup di atas landasanNya... InsyaaAllah setiap kesulitan ada penghujungnya.... akak pun sama macam yana.... bila baca entry yana akak pun dh lupa dari jan 2016 hingga dis 2017 apa yang terjadi kat akak.... hehehe... byk sangat dugaan akak, mmg akak sentiasa move on malas nak pk... kalau pk pun masa tu sahaja.... all the best yana dlm apa jua yg Allah tentukan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah moga Allah berkati bidup akak dan keluarga, yana share pon sebab yang teringat yang pernha cakap nak share satu dua point yang nak tunjuk baikNya Allah

      Delete
  5. Moga 207 thun yang bik baik untuk semua :)
    kak yana, gagah !

    ReplyDelete
  6. Kerja apa sebenarnya. Tabah sangat. Harap tahun ni dipermudahkan urusan ya.

    ReplyDelete
  7. Datang baca summary 2016 Yana.
    Moga 2017 lebih indah, lebih mendekatkan kita pada-Nya :)

    ReplyDelete
  8. Insha Allah disebalik dugaan tu Allah titipkan hikmah dan kemanisan di penghujung perjalanan. Doa yang baik baik moga Allah kurniakan yang baik baik :)

    ReplyDelete
  9. Semoga Allah rezekikan yang baik2 buat Yana sekeluarga.

    Aameen.
    All de best dik.
    Dongibup.

    ReplyDelete
  10. semangat.. semoga kita tidak berputus asa dari rahmatnya :D
    follow kak yana #363 :D

    ReplyDelete