Saat Ujian datang Bertimpa-Timpa

By THE KEHALUSAN KELEMBUTAN - 07:56:00

Bismillahirahmanirahim,



Saat ujian datang bertimpa-timpa, maksudnya lepas satu , datang pula yang lain, tak pernah putus, hingga satu saat hati terdetik, bagaimana lagi "aku "bisa tersenyum, bisa melangkah, terasa seluruh dunia seakan kelam .


Maka saat itu sedar lah sahabat, kamu beruntung, Allah rindu. Bertuah tahu dalam berjuta manusia didunia ni awak yang terpilih. Tapi hati berkata lagi, kenapa asyik "aku". Mungkin inilah caranya Allah nak bawak kita balik pada DIA. Saat kita diuji, sedih tak bermaya, lemah , rebah. Sesungguhnya ramai yang mencari Allah ketika dia sedih tetapi tak ramai yang mencari Allah saat dia senang. memang kita tidak disuruh mencari kesedihan tapi hakikatnya kesedihan berjaya bawak kita kembali pada Allah. betul tak? check yourself!


Bagi insan yang redha atas ketentuan Allah padaNya, dia akan mencari dan ketemu keindahan hikmahnya. Ingatlah Allah takkan uji hamba-hambanya melebihi tahap kesabarannya. Kita selalu cakap,"aku" tak sanggup Ya Allah, Kenapa Allah uji "aku". Namun pada akhirnya kita dapat melalui ujian tersebut, bukankah itu terbukti yang Allah tidak menguji hambaNya melebihi batas kesabaran kita.



Tak mungkin ada yang mampu bertahan saat ujian datang bertimpa-timpa, pasti air mata jatuh , pasti terasa langkah begitu longlai. Allahurabbi, saat itu tiada yang terindah melainkan kita menyedari bahawa Allah sedang melihat kita, berbicaralag denganNya, Allah mendengar setiap pengaduaanmu. Nikmatnya, tenangnya saat air mata jadi saksi perbicaraanmu denganNya. Subhanallah saat itu terasa hanya ada kamu dan DIA. *should feel it!


“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan ‘kami telah beriman’ dan mereka tidak diuji?”- Al-Ankabut:1

Kadang-kadang saya "minta" Allah uji saya, sebabsaya taknak jauh langsung dariNya, sebab saya tahu saya lemah, saya lalai, bila Allah uji terasa Allah sayang , peduli, kerana tak semua yang DIA pilih .



saya ingat lagi, lagu ni diberikan oleh seorang akak kat FB, terima kasih kak aida, saat tu saya sedar, saya antara berjuta manusia yang bertuah. Terima kasih YaAllah :)

  • Share:

You Might Also Like

3 comments

  1. Saat Allah berikan ujian kita tertanya-tanya kenapa tidak diberikan pada orang yang tak pernah mengingatinya. Tetapi, saat kita berdoa, barulah kita sedar betapa Allah inginkan kita selalu dekat padanya.

    ReplyDelete