Konsisten Membaca Buku

By THE KEHALUSAN KELEMBUTAN - 22:50:00

Bismillahirahmnairahim,

Azam tahun baru nak keep udpate blog tapi post ni delay sebab satu saya tak sihat sangat. Sebab kedua anak buah ada kat rumah, hari ni baru balik rumah dia. Since mereka ada kat sini saya memang bagi mereka kebebasan memiliki latop makude mereka ni.  Biarlah bukan selalu pun kan.

Okey, kembali pada agenda sebenar. Saya ada baca tips untuk konsisten baca buku ini dekat instagram, sebenarnya saya ini tak adalah tiap tiap hari istiqamah baca buku, tapi pegang tu ada. Selalu haha.  Jika tahun lepas saya target 12 biji buku untuk dibaca sepanjang tahun, Alhamdulillah berjaya capai target tu malah lebih. 

Eleh, dua belas je? Eheh kira okeylah dua belas at least saya berani target dan capai. Jadi tahun ni saya target lebih lagi konon nak cabar diri sendiri, since tahun lepas saya baca buku lebih dari target.

Tahun tahun lepas saya adalah share buku buku yang saya pernah baca kat sini. Tapi tahun lepas kan tak rajin on blog  saya banyak share dekat Instagram dan whats app je.
 InsyaAllah boleh . Doakan. 



Saya ni ikut mood, tapi waktu paling bet baca buku pada saya, masa nak tidur. Baca buku ke tidur tu? hahaha baca dalam mimpi. Ya waktu ni je saya rasa tenang nak baca, since dah penat kerja so baca yang ringan ringan je.


Tips ini pun saya ada buat jugak bawa jelah masalahnya. Setakat ni bawa saja pergi kerja bacanya belum sempat. Sampai rumah keluarkan dari beg untuk baca malam nya, Esok masuk beg pulak bawa pergi kerja. Pernah je nak tinggal sebab dah tahu takkan bacanya tapi rasa bersalah so bawa jugak. Hahaha masalahkan .



Betul, kadang kadang ada je buku yang berat so kita selang seli kan dengan buku ringan. Saya pernah baca buku ambil masa setahun, melampau ke melampau. Tapi habis jugak sebab rasa berdosa dah beli baca sekerat jalan. So saya baca dari mula, alhamdulillah second time baca habis hehe.


Yes, genre kita berbeda. Ada orang suka fakta, ada orang suka  cerita, ada orang suka puisi. Kita tak boleh mentenag buku bestseller beli jugak beli jugak. Last tak baca, Ya cakap kat diri sendiri lah ni.


Santai santai je, yang penting ilmu dah kepuasan dapat. Tutup je buku senyummm. 


Ni macam yang saya cakap , kita kena ada target jangan takut nak set goals . Kita akan lagi semangat nak baca buku. Saya ada buat reading challenge dekat goodreads tu.  


Saya ada BFF yang sangat suka buku, saya ada adik yang sama sama obses buku dan saya ada blogger friends yang sama sama minat buku.! Heaven tahu. Dan yang paling penting saya berjaya tarik minat kawan kawan saya untuk sama sama minat baca buku ! yeay! Alhamdulillah.

Okey, korang boleh try tips ini. Terima kasih Iman Shoppe share tips tips ni. Moga bermanfaat. Jom sama sama baca buku. Tak ada buku best ? Dekat Iman shoppe ada banyak buku best. Klik klik sampai depan rumah korang best kan.



Okey, sampai jumpa lagi :)






  • Share:

You Might Also Like

19 comments

  1. Membaca jambatan ilmu. Semoga bermanfaat tips yg diberikan :)

    ReplyDelete
  2. no 4 tu sy. sanggup tggu penulis keluarkan buku baru, baru betul2 ada mood nk baca hahaha

    ReplyDelete
  3. terbaik sekali. tahniah rajin kuat usaha

    ReplyDelete
  4. Hi Yana! Good sharing, Nani selalunya ambil masa dalam 10 minit before tidur tu baca lah dalam dua tiga helai muka surat. Tapi kalau hectic day tu memang tak sempat jugaklah, tidur terus cerita dia. Hahah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama, tapi kalau penat sangat pegang je terus tidur haha

      Delete
  5. Assalamualaikum, BW and follow here.

    ReplyDelete
  6. bagus tip yana ni.. harap akak pun dapat ruang habis buku gak beberapa tahun buku hahaha

    ReplyDelete
  7. Tips yang ohsem.. Kesemuanya membantu mereka-mereka yang baru nak mula membaca.. Tambah-tambah tips no 4 tu.. ini yang paling membantu untuk memupuk minat membaca..

    ReplyDelete
  8. SS tak ingat bila kali terakhir SS dapat membaca buku... Ha Ha Ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS dah baca kitab busuk SS tu okey lah tu huhu penuh informasi

      Delete
  9. bagusnya ada tanam niat macam ni.. kalo akak mmg tau xkan berhasil bab bab baca buku jadi hehe.. sengih je mampu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe kak slow slow dapat baca satu dua buku pun dah okey sebenarnya ^^

      Delete
  10. Sejak sibuk dengan rutin harian, sekarang minat membaca tu turun kepada anak dara ai.. ;)

    ReplyDelete