Wednesday, 26 October 2016

DIA Dengar

Assalamualaikum,
Bismillahirahmanirahim.

Rasa nak sentuh hati manusia lain, macam mana hati saya tersentuh malam tu, maka Allah ilhamkan post ni. 

*****


Lepas kuliah maghrib semalam(Isnin),
hati terdetik "Ya Allah aku nak saf depan yang hujung tu hari ni,"


Lepas Qabliah saya bangun,
Jalan menuju saf yang masih kosong, pastu ada nenek jalan depan saya, saya pun biar dia naik depan tempat yang saya nak tu. Saya di saf kedua, lepas nenek tu naik masih ada kosong tepi hujung sekali sebelum tirai, Saya pandang makcik sebelah saya tu, ekspresi muka dia,  macam nak cakap naik lah, saya senyum dan melangkah.



Masa tu, 
rasa macam, alhamdulillah ya Allah, terima kasih sebab dengar doa saya.


Peristiwa yang sama macam dalam buku yang saya sedang baca cuma beza mereka haji saya dalam solat.

Sebelum ni saya banyak duduk saf belakang.
p/s : benda nampak simple, tapi itu bukti Tuhan makbulkan apa yang kau perlu dulu. Tuhan tahu bila kau betul betul bersungguh.


Sekadar perkongsian , moga selalu bersangka baik denganNya

Friday, 21 October 2016

Kembali

Assalamualaikum.
Bismillahirahmanirahim.

Kemana hilangnya rasa nak menulis,
 kemana hilang semangat nak memberi, 
kemana hilang cinta pada askara.

Lama sepi, lama diam. 
Dunia ini tempat berjuang,
 berdepan bermacam ujian. 
Akhirnya ada yang bertanya,
 bagaimana itu, 
bagaimana  ini.



Siapa pernah rasa macam dalam gambar kat atas tu?
soalan ni diaju pada saya, dan saya dah jawab. saya saja nak kongsi kat sini. Sebab mungkin ada yang sedang cari jawapan pada setiap persoalan diatas.

Okey, 
Ini dari saya,
Ya , saya dah lalui semua kat atas, dan masih melaluinya. atas bermacam macam asbab. Pada saya apa yang kita boleh buat  ialah sabar sabar dan terus sabar. Sampai air mata nak menitis pun dah tak mampu nak keluar lagi. Kalau diikutkan saya sendiri tidak tahu apa yang buat saya bertahan. 

Mungkin didik hati untuk terus positif dengan situasi, 
Mungkin percaya pada hikmah, 
Mungkin juga saya yakin setiap satunya 
adalah bentuk ajaran Allah untuk saya kenal dunia sebenar.

Sejujurnya, saya juga pernah mengeluh kerana kecewa akan sikap segelintir manusia. Tapi satu je, ajar diri supaya jangan pernah salahkan Allah dan takdirNya.

Kuat demi Allah,
InsyaAllah.

***
siapa kata mudah nak hadapi kehidupan ni, dan siapa kata kita tak boleh laluinya sedangkan takdir Allah tersurat begitu. Berjalanlah walaupun terpaksa merangkak. Awak boleh. Saya yakin. InsyaAllah.

 Doakan yang baik baik .

Saturday, 8 October 2016

Muharram

Bismillahirahmanirahim,
Assalamualaikum.


Salam maal hijrah, kejap saja tahun demi tahun berlalu, moga Allah kuatkan kita untuk berjuang demi agamaNya. Sekejap saja hari ni da pun 7 Muharram.  Lagi 2 hari 10 muharram datang. Banyak peristiwa yang berlaku pada  10 Muharram  ni. Dan juga disunatkan berpuasa. 

 
  



Takboleh buat semua jangan tinggal semua. InsyaAllah. Jom. Klik sini untuk lihat peristiwa yang berlaku pada 10 Muharram. 


 

Tuesday, 4 October 2016

Sejenis hobi : Lelaki Terakhir Menangis Dibumi

Assalamualaikum,
Bismillahirahmanirahim.


Lamanya tak update pasal buku, sebenarnya saya rindu nak dating dengan buku macam lepas lepas. dan draft pasal buku ni dah siap lama, terperap je dalam folder, jadinya dalam usaha nak kembalikan blog ni hidup saya publish kan.




Lelaki Terakhir Menangis di Bumi.

ISBN : 978-967-0723-47-1
Harga : RM 25

Kalau dilihat pada tajuk , macam wah, siapa lah lelaki itu. Namun cerita disebalik tajuk itu membuatkan diri terkesima. Syria, sebuah Negara yang pada pengetahuan saya sendiri , bergolak. Tiap hari dihujani peluru Assad. Saban masa, ada berita, ada gambar. Kalau ditanya perasaan?  sayu, tapi yang saya  mampu cuma doa doa doa.

Saat melihat buku ini dirak, hati meronta minta untuk beli, pada mulanya saya pandang macam tu saja buku ni tapi  bila membaca synopsis dibelakang ternyata perasaan ingin tahu tentang cerita disebalik tajuk buku ini.

Musa Nuwayri, Anak Malaysia yang sedang melanjutkan pelajaran ke Jordan terpanggil  untuk membantu pelarian Syria di Jordan.  Pada usia 19 tahun, beliau berazam untuk mendekati dan membantu mereka disana.

Buku ini membawa saya yang sekadar tahu tentang anak anak Syria, mendekati secara dekat apa perasaan mereka, apa yang dilalui mereka. Terlalu banyak yang dikandung dihati anak Syria. Melihat gambar yang diambil penulis, ternyata, mereka lali dengan situasi .


Kekuatan, ketabahan anak anak ni wajar jadi inspirasi buat kita yang dilimpahkan kesenangan, hingga kadang lupa mana letaknya syukur. Mereka berusaha sepenuh keringat demi meneruskan kehidupan yang tidak pasti dihadapan sana.

Bab yang paling menyentuh saya , Ramadhan bersama mereka. Dalam serba kekeurangan mereka meraikan tetamu , sunnah jadi keutamaan, tanpa fikir apa makanan yang hendak dihidang esok buat mereka meneruskan hari- hari mereka.

Terlalu banyak untuk dicerita, jujurnya, saya mungkin menyesal sebab  tak beli buku ni. Alhamdulillah Allah dorong hati ini untuk rasa nak beli. Moga hati terdidik untuk jauh lebih bersyukur dari sekarang. Moga Allah beri kekuatan untuk membantu mereka kelak. Aammin

Saturday, 1 October 2016

O.K.T.O.B.E.R

Assalamualaikum 
Bismillahirahmnirahim,




“I asked Allah to protect my heart and He took you away from me.”- Serban on Head



Tak semua takdir indah,
Tak semua tak seiringan dengan kehendak kita.


Tak semua doa diperkenan,
Tak semua permintaan dikabulkan.


Cuma,
pandanglah nikmat,
lihatlah rahmat.

Allah tak pernah menghukum, 
Dia cuma mahu hambaNya belajar,

Yang manis itu boleh jadi ia racun,
Yang pahit itu boleh jadi penawar.


dan hari ini,
masih disini masih melakar,
kata kata buat diri,
semangat buat dirinya,


dan hari ini,
Dia sedar
Dia percaya,
sakit dan luka itu juga satu nikmat,

kenapa?
Sebab Dia mula sedar,
yang selalu ada buatnya Allah,
yang selalu tenangkannya Allah,
dan dia mula bersangka baik dengan Allah.


Terima Kasih sebab sudi singgah dan berlalu pergi,
sebab Nurliyana Zulkifli belajar banyak dari pertemuan dan perpisahan itu. ;)




p/s: kadang kadang tak mudah untuk terima, cuma kau kena kuat, saat orang lain lemah memang kita mampu melontarkan sabar, tapi tak semua mampu sabar saat ujian yang sama menempa diri. Saya tahu awak awak semua ni kuat , selamat menjalani dunia yang penuh duri. 


~

Ada orang yang memang Tuhan jadikan dia sebagai tempat orang lain untuk curahkan segala masalah. Rupa-rupanya dengan mendengar dan menasihati orang lain dia mengumpul kekuatan. Dia terlihat kuat kerana kata-katanya seringkali menyentuh hati dan membawa kepada ketenangan yang mana kekuatan itu juga datangnya dari Rabb.

Dihatinya tiada siapa yang tahu.
Dia menjadikan Tuhan sebagai motivasi utama untuk dia terus bangun dari kedukaan sementara. Yang mana dia tahu duka di dunia, akan di balas keindahan disana kelak!

Faiini qariib!
Sesungguh nya aku dekat 


(Facebook Kak Fyy,2016)


dua tahun berlalu, moga moga yang mendatang terus diiring dengan kekuatan dari Allah.