Thursday, 27 March 2014

4th week : sampai bila.

Bismillahirahmanirahim,



Arau
4th week,


pagi tu mendapat khabar tentang MH370, sayu hati terasa ujianMu ni terlalu dekat dengan hati, lantas ku panjat doa, moga kejadian yang menimpa ini menyedarkan umat, menyedarkan saya sendiri. pagi itu jua, mata ni tertumpu pada akhbar, mesir, zalimnya mereka terhadap mu,dihukum, namun saya percaya tiada yang sia-sia dalam aturan Allah ni. percayalah.


****
beberapa orang sahabat tegur,
yana okey?
tak sehat ko?
kau kenapa pucat je?


aku dah kenapa?

tak tahu nak jawab la,
saat saya sendiri tak de jawapan pada soalan anda tu,


kawan ada cakap,

Yana , mg jangan fikir bukan-bukan,
cuaca ni, penat lagi. takde nape2 eh!

Apakah wajah saya mengambarkan tahap kesihatan saya,
senyum saya tak cukup eh nak cover.
sungguh kematian itu bisa hadir
bilapun dia mahu,
namun aku cukup takut,
andai ungkapan syahadah tak mampu dilafaz
andai ucapan maaf tak mampu diungkap,
andai bekalan tak mampu menampung.



Moga doa-doa anda menguatkan saya.

******
sampai bila.
sampai kita jumpa layak jumpa DIA,
layak ke?
Hanya Allah yang tahu.


Penat,
ya, memang.
tapi selagi kaki boleh melangkah
selagi bibir boleh senyum, 
selagi ada hembus nafas.

percayalah,
ia akan hadir,
sering menemani,
sering mencabar,
sering menguji.


ujian Allah,
saya masih bersangka baik.
saat saya pinta Allah buat pilihan untuk saya,
saya diuji,
saya keliru,
apa ni,
jawapan atau masih ujian.
tak pelah.
saya kuat kerana Allah,




masih ada ujian
masih ada sayang,
maknanya.


:)

Friday, 21 March 2014

Tak sangka macam ni?

Bismillahirahmanirahim



Personaliti berbeza?


senyum dia tu , marah dia tu. itulah dia.

situasi time [DIPLOMA]

M: dulu tengok yana dari jauh mcm sombong je, takut nak tegur.
Y: eh, takpe , kenal dulu baru tahu.
M: gini eh yana sebenarnya,
Y: [senyum suda]

situasi tadi [DEGREE]

F: orang tak sangka yana macam ni, lawak.
Y: huhu, yana memang gini la, kenal dulu baru tahu.
     time tegas tegas, time budak2 haru jadinya.



****

Biarkan orang berbicara,
biarkan orang menghukum,
masih tersenyum,
masih menerima.

Diam,
biar masa, dan ketika 
merungkai siapa saya.
tidak baik,
tidaklah sempurna.
masih mencari hakikat diri
Yang penting redha dan pandangan ilahi .

Dia akan biarkan manusia terus menghukum.
kerana dia penat letih,
mempertahankan dirinya :)

saya :)