Tuesday, 17 December 2013

Usia baru selangkah hampir kepada kematian. 1712

Bismillahirahmnirahim,


Cahaya Kehalusan kelembutan, ya nama blog ni, bukan saja-saja yana letak itu makna disebalik nama Nurliyana. Tapi yana ni tak selembut dan tak sehalus nama yang diberi tapi orang panggil kita tu kan doakan. Sebenarnya andai kamu semua kenal yana luar daripada blog or dunia maya ni , korang mesti tak expect yana yang tulis semua ni kat blog sebab kat blog yana rasa yana lebih matang lebih dewasa. Kat luar dari ini , yana macam budak-budak , gila-gila but still jaga la apa yang patut dijagakan. Dalam dunia blog ni yana ada guna nama yana, aku , saya bergantung pada entry tu.
Kalau yana sendiri baca balik apa yang yana tulis, duduk sorang dan fikir, Nampak tak  bezanya, kadang senyum sendiri, disisi ini matang disisi sana keanak-anakan.  2 dekad hidup kat bumi Allah ni, lama dah tu rasa macam dekatnya dengan mati, dan sekarang yana menyusun ceritera yang Allah tuliskan untuk yana, agar yana lebih positive lebih yakin dengan jalan yang yana pilih. Jujur yana cakap , kadang-kadang susah nak terima apa yang suratkan , namun yana mendidik hati ini untuk yakin dengan segalaNYa yang Allah rancang.

Satu lagi, yana perasan satu, setiap yang terjadi ni kadang atas permintaan yana sendiri, so yana tak salah kan orang lain, cepat je Allah bagi signal, Nampak tak even kita tak minta once benda tu terlintas dihati Allah tahu. Mungkin itu satu kurniaan Allah pada yana. Dalam menyusun puzzle kehidupan ni, kita akan tersedar sendiri, setiap peristiwa ada ajar kita something, dan ujian Allah tu akan bawa kita lebih untuk mendekatiNYa. Ya itu yang yana rasalah. Macam ni lah simple. If yana keliru yana selalu bagitahu DIA, dan DIA bagi signal dan yana cari jawapan tu dengan signalNYA.

Yana takkan salahkan Allah takkan salahkan takdir  mahupun orang sekeliling sebab Allah pilih yana, Allah pilih untuk yana terus teguh dengan prinsip ini, walaupun sejujurnya  perit pedih , tapi bila hati dah cakap hidup ini sementara dan ujian, kehidupan , kesakitan kelukaan segalanya akan jadi semntara. So maka hati ini terus kuat untuk melangkah.

Langkah disusun, berlari menuju ilahi, yana tahu jatuh tu pasti la, tersepak batu tersungkur jugak, tapi cepat-cepat ambik antiseptic atau penawar abadi Al-Quran , rawat luka tu dan terus perjalanan. Kalu kita berjalan , lama-lama penat jugak, tapi perjalanan lagi penat sebab ia diselang selikan dengan ujian, yelah nak masuk syurga taklah susah tapi tak mudah juga. Cuma sabar dan terus bertahan.

Tika mujahadah ini mula rapuh, tika hati ini mula ada ruang-ruang kosong cepatlah pergi cari DIA. InsyaAllah dia pemilik segala kekuatan dia akan bagi kekuatan dan kita pohonlah jangan sombing, kita ni kerdil sangat. Yana letakkan prinsip, syarat sebab yana tahu yana tak kuat. Yana tahu benda sangat menguji, ingat yana ini kayu, ada hati jugak tapi tak salah biar hati sakit tak salah biar jiwa berkorbankan untuk pelihara apa yang patut terpelihara.

Yana tak sebaik muslimah lain tapi Allah cakap DIA takkan ubah kita lagi kita taknak berubah, and you should make a change! Yes sekarang yana sedar bila jauh even sesaat lalai DIA terus uji, DIA terus detik kan satu rasa. It make me feel more special  daripada dapat perhatian awak. Bukan yana nak riak, tapi apa yang buat kita rasa lebih istimewa daripada kita tahu yang Allah sangat peduli sangat sayang  dan sangat ambil berat hingga taknak kita  jauh langsung dari DIA.
Jadi itu buat yana kukuh, Kukuh menanti dalam setiap perancangan. Manusia akan datang dan pergi dan setiap dari mereka akan meninggalkan satu kesan pengajaran dalam diri kita yang akan bentuk kita jadi insan yang lebih baik mungkin. So tak yah nak benci, tak yah nak rosak hati dengan dendam. Mungkin kita nak orang mengerti, tapi mungkin Allah uji, tiada yang memahami agar kita sedar Allah tu faham kita lebih dari sesiapa pun.

Nekad… teruskan perjuangan ini, Teruskan hidup ni, pandang depan ujian masih menanti, mungkin lebih mencabar, mungkin lebih merobek hati tapi Iman kena jitu, nak jitu dekati DIA InsyaAllah. Yana sedang cuba dan terus cuba. Satu je yana minta doakan yana dunia akhirat .Nanti kita jumpa kat syurga tau .^_^
Banyak sangat air mata yang keluar ,  tapi tak semua faham erti setiap titis air mata yang jatuh, hanya Allah je tahu cerita disebalik air mata yang mengalir. Dalam setiap titis air mata itu ada bicara yang berbeza. Tapi cukup hanya Allah tahu kenapa . 17/12, terima kasih , syukur nafas masih ada namun mati semakin hampir.


dan sesungguhnya Kami benar-benar  akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar antara kamu dan akan Kami uji perihal kamu.
[surah muhammad ayat 31]


|terbaca ayat kat beberapa hari lepas. Allah ni selalu bagi aku petunjuk kala aku lemah. sebeb aku tak kisah walau diuji bertalu|

Tuesday, 10 December 2013

Disember- Satu laluan penuh cabaran.

Bismillahirahmanirahim,



Alhamdulillah disember dah kan , maknanya 2013 dah sampai ke penghujungnya. Muhasabah jap. Dosa-dosa, Nikmat-nikmat dan ujian-ujian yang dilakukan , dikurniakan dan dilalui.
Sungguh disini saya dapat simpulkan tak mudah nak lalui jalan mujahadah sebenarnya. Sakit perit. Dosa-dosa , hakikatnya saya juga manusia , namun sayang nya Allah , DIA selalu detikan  keinsafan dalam diri yang mudah leka , lalai dan alpa ni. Itu juga nikmat . Nikmat kasih sayang ilahi. Tengok semua ni berkaitan sebenarnya.

Terpanggil untuk menulis dan berkongsi lagi.  Saya yang berkongsi disini masih dalam proses menjadi hamba Allah yang lebih baik.InsyaAllah , nak jadi  tu memang banyak ujian saringan kan. InsyaAllah doakan. Saya menulis unuk memotivasikan kerana memotivasikan utuk bermakna saya memotivasikan diri sendiri.

Okey back to disember. Dah seminggu berlalu , well. Bulan ni paling paling busy sebagai student degree. 1st week settle dengan semua presentation. 2nd week ni , busy dengan lecturer nakbuat quiz nak bagi assignment dan nak habiskan silibus. And 3rd week akan busy dengan test2 direct dari isnin hingga khamis , tiap-tiap hari ada test . Well. I will manage my time well InsyaAllah.

Nak sentuh sikit ni, bila sebut pasal ujian dan mujahadah dan istiqmah , benda-benda saya tahu takkan lekang dari hidup seorang mukminkan. Saya nekad , pilihan Allah adalah yang terbaik, apa pun yang saya lalui itu  saya pandang dari positive , bila toleh balik ,benda yang jadi ni atas permintaan saya padaNYa. Dan saya tahu tak sia-sia semua ni. InsyaAllah, tak salah pun yakin dengan Allah tu. Bahagia tu dekat , dekat apabila awak dekat dengan DIA. Mohonlah kekuatan dariNya, saya tak selalunya kuat tapi selau memohon kekuatan dariNya.

Tidak ada kekuatan kecuali dengan (pertolongan) Allah [Al-Kahfi  ayat 39]

Okey disember ni InsyaAllah bakal menginjak ke usia 21 tahun dalam beberapa hari lagi. Bila fikir-fikir 21 tahun  hidup , apa yang saya buat untuk Allah , Rasulullah , Agama, Mak Ayah.. Bila fikir boleh nangis , banyak lagi yang saya tak jalankan . Sedangkan bila umur mula bertambah itu bermakna kita makin dekat dengan kematian kan. Allahu.

Okey, senyum, teruskan langkahan ini. Letakkan Allah dihadapan. Bila jatuh ingat DIA Ada. Sebenarnya kita dah patut mula berlari kepada Nya. Dan dalam larian itu sudah tentu kita akan terjatuh, bangkit balik, tersandung, rawat luka tu dengan Al-Quran dan kembali berlari. ^^ .Moga Alllah redha Moga Allah permudahkan.

Sesungguhnya Aku dekat  [Al-Baqarah ayat186]

Final Exam will start at | 30/12| 03/01| 04/01| 07/01| 18/01|

Mohon doakan agar dipermudah segala urusan, maaf kan yana andai ada yang terluka. 




p.s: Telefon rosak, balik Terengganu baru ada phone balik . Sekarang nak telefon mak tu penting .
 -_-. Sekarang FB deactivate. Wassup tak on, pape email je lah senang. Twitter pun on lagi. Tumblr... err err. cik KK  lari jap. hehe. :)

Sunday, 8 December 2013

Kuliah Jumaat : Hidayah itu Milik Allah.

Bismillahirahmanirahim,



Al-Qasas ayat 56



Setiap dari kalian adalah sesat,
sesungguhnya hidayah itu milik Allah
maka minta hidayah padaKu- hadis


Just sharing from what i had listen last jumaat. May Allah bless.Hidayah takkan berlaku tanpa hijrah. Hidayah terbahagia kepada dua:

Hidayah Intibadan (*kalau salah tolong betulkan)
Ia datang secara mengejut. Contoh Allah beri musibah atau pun ujian, dalam menghadapi ujian itu Allah jentikkan satu rasa. Satu rasa dimana hati inginkan kepada perubahan Allahu. Indahnya rasa tu.

Hidayah Istiqamah
Konsisten. Kadang-kadang, kita tak jauh pun dari DIA, Cuma DIA mahu kita bergantung , sering meminta padaNYa. Nampak  tak betapa Allah mencintai kita. Sesaat pun tak nak kita jauh, sedtik pun tak melupakan kita. Kalau manusia pun mesti dia lupakan kita juga pada satu satu ketika kan. Tapi tidak ALLAH.

Istiqamah – Bermujahadah.
 Akak Fatihah ada cakap , bahaya bila kita sebut “belum dapat hidayah lagi” sebabnya hidayah dating dalam banyak bentuk, hidayah datang bila –bila masanya je. Mungkin saja ia datang dalam satu detikan rasa. Detikan “Kenapa kita tak cari Allah”.
Hidup ini satu pilihan, dan kita membuat pilihan setiap hari, begitu juga dengan detikan hidayah saat Allah hadirkan detikan itu kita, sebagai hamba pilih mengambil hidayah itu atau membiuarkan detika itu berlalu pergi.

HIDAYAH- MUJAHADAH –ISTIQAMAH.
Saat DIA berikan hidayahnya, rebutlah kerana bila DIA memilih kamu , itu bermakna kamu insan terpilih kerana hidayah itu Allah pegang. Jom renungi kisah bapa saudara Nabi,
Nabi berdoa  memohon agar bapa saudaranya mengucap lailahaillah. Namun , Hidayah itu milik Allah, nabi sendiri tidak mampu berbuat apa-apa.

Mujahadah, Ingat once kita nak berubah bersedialah untuk diuji. Ingat lagu damba kasih dari Inteam,
Semakin jauh ku dari-Mu
Semakin dekat pula Kau menghampiri daku
Semakin cuba ku dekati
Semakin kuat pula Kau mendugai aku

Nah , oleh kerana syurga tu mahal, maka mujahadah itu tidaklah semudah bibir menuturkan perkataan mujahadah itu, sering kali terjatuh sering kali tersungkur, dan air mata pasti jadi saksi betapa kuatnya hati dan diri mempertahakan mujahadah ini.
Istiqamah, susahkan nak istiqamah. Jangan lupa berdoa. Kata ayah , sikit takpe , berterusan itu penting. Ingat sampai sekarang.


******
petang jumaat itu sebenarnya ada something berlaku, yang buat aku ingat semua ni, yang buat aku rasa betapa tajuk ni sangat membuktikan bahawa ujian dimana-mana, dan bila-bila masa sahaja. Allah rindu Allah kasih , dan aku rasa ada ruang-ruang kosong . Alllahu. Moga kuat wahai iman , hati dan diri.

“Lidah yang bercakap lebih dekat dengan telinga yang mendengar”


Segala perkongsiaan ini, untuk memperbaiki diri hamba ini, moga bermanfaat , moga Allah redha.

Sunday, 1 December 2013

Kuliah Jumaat : Seindah Mawar Berduri

Bismillahirahmnirahim

Seindah mawar berduri- aku.. masih ,mencuba dan terus mencuba.


Allah bagi banyak ujian sebab nak tengok sejauh mana kekuatan kita. Kata akak tu, perempuan ni makhluk yang beremosi. Saya yang mendengar mengangguk . Allahu.benarlah tu. Ujian emosi. Perempuan tetap lah manusia biasa yang ada hati, lagi sensetif sebenarnya even dia cuba menjaga. “suka” itu fitrah. Tapi bagaimana kita raikan fitrah tu dengan cara islam. Pertama jaga pandangan, fikiran dan anggota kerana dari seorang wanita itu akan lahir generasi-generasi islam.Bila melibatkan masalah hati ni iakan mengubah seglaanya. Hati . Hati-hati dengan hati. Ambil masa muhasabah diri , lihat balik mana kelebihan dan kekurangan kita. Senut nak jaga hati nak jaga tu nak jaga ni, tapi tak mudah kan sebab ada makhluk tu. Tapi bila hati mula nekad InsyaAllah, bila hati ada Allah InsyaAllah, moga Istiqamah!

Kata akak tu,
Muslimah ini kena tegas! Letak Allah mula –mula sekali.

Tips:
Doa dari sekarang , moga dikurniakan pendamping dan zuriat yang soleh dan solehah.
Matlamat sesuatu perhubungan adalah ikatan pernikahan.
Bila ada yang datang merisik, puasa 3 kali berturut , untuk menyucikan hati
Solat istikharah , Mohon Allah tunjukkan pilihan yang tepat.
Mohon pada Allah supaya beri cara berfikir dengan betul.
Lebih tenang “no day dreaming”
Jaga hubungan Allah dan Manusia.


Jangan sombong dengan kelebihan kita. Hati dan amalan yang mengatasi luaran sebenarnya. Allah lebih tahu siapa baik, siapa tak, kita boleh jamin ke seratus perataus yang Allah terima amalan kita? Tak payah nak judge orang, adalah lebih baik andai kita bimbing secara  berhikmahkan, nak masuk syurga takkan nak masuk sorang-sorang kan.  Muhasabah lagi , tengok kekuarangan pulak, okey improve kekurangan tu Senyum sikit. : )


Seindah mawar berduri, dunia ini tak lebih dari sebuah ujian. Ujian demi ujian. Jatuh dan bangun, Lemas atau selamat.
Bawalah Allah bersamamu , selamat menempuhi hari-hari mendatang dengan hati yang lebih jitu.

Moga Allah redha.